Alle virksomheder er efterhånden med på, at man behøver branding, for at folk lægger mærke til én, og at det er nærmest er en nødvendighed, hvis man vil blive lagt mærke til. Men i de senere år er det også nødvendigt, at man gør noget ekstra – både for de nuværende kunder og for de potentielle af slagsen. Der er mange måder, hvorpå man kan gøre det ekstra eller skille sig ud fra mængden af for eksempel ejendomsmæglere eller håndværkerfirmaer. Og det behøver ikke nødvendigvis være en særlig dyr affære, men det kræver, at man som virksomhed tænker kreativt.
Og ofte bliver det bedre, hvis I selv arbejder med det, end hvis I hyrer en professionel til det. Er I et lille firma i et lokalsamfund, kender I sikkerhed bedre til de potentielle kunder end en professionel grafiker gør, og det er kendskabet, der tæller.
Billig reklame
Fordi udbuddet på reklameartikler er steget, er prisen også faldet gevaldigt. Samtidig er det også blevet meget nemmere at producere ting rent grafisk, så det koster nærmest ingenting i dag at få lavet noget grafisk materiale, hvad end det så måtte være en gammeldags flyer, kildevand med logo på flasken eller jakker med virksomhedens logo på. Derfor bør I som firma, uanset hvad I så arbejder med, overveje at lægge nogle penge i noget merchandise af den ene eller anden slags. Det kunne være kuglepenne, som bliver givet til nye kunder, der skriver under på en købsaftale med jeres virksomheds logo på, eller det kan være en sjov kasket, kunden får, når de køber en bil. Alt efter hvilket slags firma I er, kan I selvfølgelig tilpasse, så materialet med logoet på, passer til jeres type af virksomhed.
Når kunden så tager sin kuglepen, kasket eller bolsjer med hjem eller ud i verden, så bliver jeres logo automatisk spredt med kunden. Derudover er folk altid glade for gratis ting, så måske taler de endda pænt om jeres virksomhed, netop fordi de har fået en kuglepen eller lignende med hjem. Og vupti, så bliver I anbefalet til højre og venstre, og så er der endnu flere kunder i butikken, der vil bruge jeres service eller købe jeres produkt.
Medarbejdere som reklame
Men det er ikke kun jeres kunder, der skal agere reklamesøljer. Selvfølgelig skal medarbejderne også. Og her kan det sagtens betale sig at poste lidt flere penge i merchandise, for det kommer helt sikkert tilbage. Det kan være kasketterne fra før med synligt logo, det kan være t-shirts, eller det kan være noget lidt dyrere som løbetrøjer eller jakker med logo og eventuelt et slogan på.
Det vil betyde, at når medarbejderne går i fitnesscenter eller løber en tur, så vil de automatisk reklamere for firmaet. Eller når de går en tur ned ad gågaden med deres firmajakke på, så vil de også reklamere. Hemmeligheden er selvfølgelig at sørge for, at både logo og et eventuelt slogan selvfølgelig er synligt, men også gerne lidt sjovt. Det kan for eksempel være, at jeres logo skal være en neongrøn farve i stedet for den traditionelle grønne, det plejer.
Eller måske skal I helt overveje, om I skal have et nyt logo, og hvad jeres slogan eventuelt skal være. Jo mere opsigtsvækkende og anderledes, jeres merchandise og slogan bliver, desto mere bliver der lagt mærke til firmaet, og på den måde ligger I i langt fleres bevidsthed. Det betyder, at på den lange bane, så vil flere kunder ringe til jer og bruge jeres service fremfor andre i branchen, fordi de kan huske, at I var det dér firma med det flotte logo eller det sjove slogan.