Markedsføring er en meget vigtig del af et reklamebureau, men det kan også have store konsekvenser, hvis det ikke bliver udarbejdet på den rigtige måde. Kunderne bliver mere og mere bevidste over hvad de gerne vil have og en dårlig markedsføring kan i værste fald betyde lukning af firmaer. Der er sket store ændringer i hvordan virksomheder og reklamebureauer anvender markedsføring.
Med indførelsen af internettet og i takt med at mere og mere af handlen flytter til internettet, har virksomhederne været nødt til at tænke anderledes. Danske reklamebureauer og virksomheder har ikke været i stand til at udvikle sig lige så effektivt som udlandet, der har indset at reklamer er nødt til at fremstå sådan at det ikke virker som reklamer. Gammeldags reklamer og markedsføring virker ikke på nutidens forbrugere.
Det kan være svært helt præcist at forklare hvad markedsføring er, men man kan kort sige at det er betegnelsen for samtlige aktiviteter som en virksomhed foretager.
Hvad er markedsføring egentligt?
Formålet med disse aktiviteter er at fremme virksomhedens afsætning af ideer eller produkter.
Begrebet markedsføring bliver tit forvekslet med ordet reklame. Dette er dog helt forkert, da reklame blot et af mange led der indgår i en markedsføringsproces.
Reklamer bruges typisk først når virksomheden har defineret produktet og målgruppen.
Markedsføring har ændret sig og er efterhånden blevet mere og mere udbredt samtidig med at handlen er blevet mere udbredt på internettet.
De fleste forbrugers købsbeslutninger foretages i dag på internettet, hvilket også betyder at de store virksomheder er nødt til at flytte deres markedsføring på internettet. Det gør sig gældende for alle virksomheder, lige meget hvilke produkter de sælger.
For en virksomhed der har flyttet sin markedsføring på internettet er det vigtigt at deres hjemmeside bliver tydelig for kunderne. Dette kan sikres gennem søgemaskineoptimering, hvor virksomheden betaler et beløb for at dets hjemmeside ender øverst i søgelisten.
Reklamebureauer har fået problemer
Reklamebureauerne er begyndt at være i alvorlige problemer. Dette skyldes at forbrugerne er begyndt at udvikle sig hurtigere end at reklamebureauerne ikke længere kan følge med. Den senere tid har flere og flere i udlandet forstået at det ikke længere virker med reklamer. I stedet for har de fundet ud af at man som virksomhed er nødt til at bidrage med noget sejt, som under ingen omstændigheder må opleves som reklamer. Som i så mange situationer, følger vi som danskere ikke helt med. Dette skyldes blandt andet at annoncørerne er bekymrede over at arbejdsbyrden vil være for voldsom samtidig med at forretningsmodellen ikke passer.
Den voldsomme revolution i forbrugeradfærden har i lang tid bekymret de danske reklamebureauer og gjort dem handlingslammede. Det har haft voldsomme konsekvenser i form af lukninger af mange hæderkronede reklamebureauer.
Fremadrettet vil reklamebureauerne og virksomheder få endnu større problemer med markedsføring. Kunderne er blevet mere individualistiske og handler efterhånden mere og mere online. Dette skyldes at vi efterhånden har fået så travl én hverdag hvor alt helst skal fremstå perfekt og vi skal have den perfekte familie. Det giver ikke længere tid til at handle i mange forskellige butikker. Derfor er det dejlig nemt at alle produkter efterhånden kan købes over internettet og blive leveret.
Tidligere blev en reklameskandale hurtigt glemt igen og markedsføringen af produktet kunne fortsætte med en anden og bedre reklame. De sociale mediers udbredelse i dag er til stor fare for markedsføringen. En enkelt fejl eller dårlig valgt markedsføring kan have store konsekvenser for virksomheden, da det hurtigt spredes på de sociale medier som Facebook og Instagram og dermed når ud til endnu flere kunder end det ville før i tiden. Dermed får virksomheden meget svært ved bare at lave en ny markedsføring.