Flere og flere virksomheder går mere og mere seriøst ind i annoncering på sociale medier, og det er der en grund til – det har nemlig god effekt og mange fordele. Flere virksomheder har deciderede ansatte til at varetage deres kampagner og aktivitet på sociale medier. Det er heller ikke unormalt at se en jobannonce, hvor en detailbutik søger en salgsassistent, hvor et af kravene er gode kompetencer inden for de sociale medier.
Der findes mange forskellige måder, hvorpå en virksomhed kan reklamere for sig selv. Det kan være via avis, radio, TV, bannere, brochurer eller via Google Adwords. Både Google Adwords og annoncering via de sociale medier foregår via nettet.
Forskellen er, at din reklame først kommer frem via Google Adwords, når kunden har et decideret ønske og behov for et produkt, som kunden aktiv opsøger via nettet. Du kan derfor ikke påvirke kunden til at skabe et behov for et produkt.
Det kan du til gengæld ved annoncering på de sociale medier – og bare rolig, du skyder ikke med spredehagl, forstået på den måde, at dine annoncer kun kommer ud til de personer, som kunne være dine potentielle kunder.
Ved annoncering på de sociale medier, kan du målrette dine annoncer med stor præcision
Du har et hav af muligheder for at afgøre, hvem der modtager dine annoncer på de sociale medier. Et godt eksempel på et socialt medie, hvor du kan annoncere er LinkedIn. Dine muligheder er mange, men du kan eksempelvis selv afgøre:
- Alderssegmentet på dem, der modtager dine annoncer
- Deres geografiske placering
- Deres hobbyer og interesser
- Medlemskab af grupper
- Arbejdsrelaterede oplysninger og meget mere.
- Du kan lave konkurrencer, så flere følger din side og ser dine opslag og reklamer.
Ved LinkedIn kan du lave flere former for markedsføring:
- Sponsoreret indhold, hvor du selv definerer målgruppen. Målet er her ikke at de skal klikke ind på din side, men at øge kendskabsgraden for din virksomhed.
- Sponsoreret InMail. Her får brugerne din reklame via deres indbakke.
- Formålet med disse er at få brugerne ind på din webside.
- Lead Gen Ads gør det nemmere for brugeren at udfylde kontaktinformationer.
Når du laver en annonce, kan du selv designe reklamen. Det er muligt at bruge billeder og tekst, som det passer dig. Du kan også lave remarketing. Det vil sige, at kunder, som har været inde på din webside bliver lokket til at klikke sig derind igen. Ofte er der større chance for, at kunderne foretager et køb, hvis de bliver præsenteret for produktet flere gange.
Den husker simpelthen, hvem der har været inde på siden, og målretter derefter annoncerne til de rette kunder – super smart!
Mål effekten af din annonce med det samme
En af de smarte fordele er også, at du kan måle effekten på din annonce. Du kan simpelthen se hvor mange personer, der har set din annonce, samt hvor mange personer, der har interageret med annoncen. En interaktion fra kunden er et signal om, at du er på rette spor med din markedsføring.
Når du laver annoncering via de sociale medier, kan du også få en tættere dialog med dine kunder, da de nemt kan skrive til dig, hvis de har nogle spørgsmål, der måske er det eneste, der står i vejen for et salg. Ønsket efter et produkt skal i de fleste tilfælde være større, hvis kunden aktivt skal gå ind i sin mail for at sende et spørgsmål afsted til en virksomhed. Det bliver for besværligt, og så hopper mange kunder fra.
De sociale medier har derfor rigtig mange fordele, som du som virksomhed kan gøre brug af, hvad end din virksomhed arbejder med B2B eller B2C.
Leder du efter et alternativ til LinkedIn annoncering? Måske er Facebook annoncer det rette for dig. Læs mere på linket.