Hvis du er grafiker eller professionel indkøber af tryksager, kan der være mange penge at spare ved at gå direkte til trykkerierne og spørge om priser på konkrete tryk opgaver. Der er også flere trykkerier, som i de senere år har etableret webshops, hvor man kan bestille en lang række tryksager i standard formater og hvor man har optimeret nogle processer omkring kalkulation, ordreindtastning, prepress og tryk, som gør det muligt at tilbyde tryksagerne til helt ekstraordinært lave priser. Det skyldes for det første, at kunden selv indtaster alle specifikationer, fakturerings- og leveringsoplysninger direkte i webshoppen, og selv uploader trykfilen og dermed ikke er i kontakt med trykkeriets grafiske konsulenter. En sådan kontakt vil typisk medføre et højere tidsmæssig forbrug og dermed ekstraomkostninger på den pågældende tryksag.
– For det andet, så har trykkeriet mulighed for at lave samtryk. Det betyder at man, hvis man har flere kunder med ordrer på den samme papirkvalitet, kan man placere opgaverne på det samme trykark og dermed spare opstartsomkostningerne på hver enkelt tryksag.
Forudsætninger
Det forudsætter dog, at man som indkøber af tryksager har helt styr på formater, papirkvaliteter, farver og grafisk rentegning, og at man kan generere en højtopløst pdf-fil egnet til tryk. For når man bestiller tryksager i en webshop uden kontakt med en af trykkeriets grafiske konsulenter, er der ingen til at kontrollere det, der bliver tastet ind eller de trykfiler, der bliver sendt til tryk, og det er på helt eget ansvar. Til gengæld er der mange penge at spare.
Sammenlign priser på tryksager
Man kan også bruge trykkeriernes webshops til at sammenligne priser. Skal man f.eks. have trykt en brochure, kan man indtaste de specifikationer, man har på opgaven, som f.eks. hvilken papirkvalitet den pågældende brochure skal trykkes på, hvor stort et oplag osv. og så sammenligne priser ved forskellige oplag. Det er praktisk, hvis man har et budget, der skal overholdes, så kan man evt. justere på parametrene, for at få slut resultatet til at passe med budgettet. Man skal også være opmærksom på, at der kan være særlige rabatter på udvalgte papirkvaliteter, netop for at fremme bestillinger på bestemte papirkvaliteter, så man kan samle mange trykopgaver på få trykark og dermed reducere prisen.
Hvilken teknologi
En anden ting, man også skal være opmærksom på, når man vælger trykkeri, er hvilken teknologi, trykkeriet anvender. Det kan nemlig have meget stor betydning for det endelige resultat og den kvalitet, som trykkeriet leverer, om man anvender gammel eller ny teknologi, og der sker utrolig meget på dette område i disse år. Det helt nye er H-UV teknologien, hvor man tørrer tryk farven med UV lys i stedet for med tørre pulver og lange tørretider på gulvet. Det betyder f.eks. at risikoen for farve afsmitning er stort set ikke eksisterende. Det har altid været et stort problem ved de traditionelle tryk metoder, at man ikke kunne undgå farveafsmitning ved nogle typer opgaver, men den risiko er altså elimineret ved H-UV teknologien. Derudover resulterer denne teknologi også i væsentlig kortere produktionstider, fordi papiret ikke skal stå på gulvet i flere dage og tørre efter tryk. Trykarkene er nemlig tørre i det øjeblik de kommer ud af tryk maskinen, så videre forarbejdningen eller efterbehandlingen om man vil, kan igangsættes med det samme.
Offset eller digital tryk
Man skal også være opmærksom på, om de priser, som trykkeriet tilbyder i webshoppen, er givet ud fra, at der trykkes i offset eller digital tryk. Her er der nemlig også kvalitetsmæssig forskel – i hvert fald for det trænede øje. Det kan derfor være en god ide, hvis man ikke kender trykkeriet i forvejen, at ringe og spørge ind til, hvad man kan forvente, hvis man bestiller tryksager i deres webshop.
Spørg konsulenten
I nogle tilfælde kan det alligevel være nødvendigt at rådføre sig med en grafisk konsulent. Især hvis tryk opgaven ikke er en standard produktion eller man gerne vil tilføre sin tryksag nogle særlige egenskaber. Så er den grafiske konsulents ekspertise og indsigt i nye muligheder uvurderlig i forhold til at nå frem til et ekstraordinært godt resultat.
Er man ikke uddannet og erfaren grafiker eller rutineret indkøber af tryksager kan det faktisk også anbefales at rådføre sig med de grafiske konsulenter, for man skal huske at eventuelle fejl er for egen regning og kan koste dyrt, så det man i første omgang forventede at kunne spare, kan risikere at bliver ædt op og mere til af ærgerlige fejl og dyre omtryk.